Marith Bloem: Social Return is voor ons een vanzelfsprekendheid

Marith Bloem: Social Return is voor ons een vanzelfsprekendheid

Wat zijn ze trots bij Hendriks SGR. Onlangs behaalde het Brabantse vastgoedonderhoudsbedrijf opnieuw Trede 3 van de PSO-Prestatieladder. Dat betekent dat het koploper is als het gaat om werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidspositie. Aan het woord: algemeen directeur Marith Bloem.

Al sinds 2003 werkt Hendriks SGR actief mee aan de arbeidsintegratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Destijds nam het bedrijf uit Berghem negen mensen over van IBN: timmermannen, schilders en calculators. “Sindsdien maken zij op een heel vanzelfsprekende manier deel uit van ons bedrijf”, vertelt Marith. “Er werken bij ons nu (in)direct meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt dan bij organisaties in dezelfde grootteklasse. Daar zijn we uiteraard hartstikke trots op.”

Vanzelfsprekendheid

Als familiebedrijf staat Hendriks SGR zeer dicht bij de maatschappij. Sterker nog: de directie voelt nadrukkelijk de verantwoordelijkheid om daarin te investeren. “Voor ons is Social Return al jaar en dag een vanzelfsprekendheid”, aldus Marith. “Het keurmerk Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) vinden we daarbij belangrijk. Het maakt namelijk zichtbaar dat we mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie niet alleen op projectniveau een plek bieden, maar ook in onze eigen bedrijfsvoering.”

Trots

Als voorbeeld noemt Marith de 59-jarige Talib, een van de nieuwste medewerkers van Hendriks SGR. Als langdurig werkloze lukte het hem maar niet om een baan te vinden. Maar hij wilde dolgraag aan de slag in de bouw. “We hebben hem uitgenodigd voor een gesprek. Om kennis te maken en om zijn verhaal gewoon eens aan te horen. Tijdens die eerste ontmoeting werd ons meteen duidelijk dat hij ontzettend gemotiveerd was. Vervolgens heeft hij een dag meegelopen en dat beviel van beide kanten. Binnenkort start hij als een soort manusje-van-alles bij een nieuw project.”

Omarmen

Volgens Marith is er één ding illustratief voor alle mensen die zo’n kans krijgen: ze stralen trots uit. En juist dat aspect kan organisaties volgens haar veel opleveren. “Veel werkgevers zien Social Return toch nog vooral als gedoe en geregel. Terwijl je het juist moet omarmen! Natuurlijk moet het wel bij je organisatie passen. Het betekent bijvoorbeeld dat al je medewerkers je sociale aanpak moeten dragen. Bij ons is dat het geval: iedereen voelt zich gelijkwaardig en we hebben veel respect voor elkaar. En als directie staan we ook echt tussen onze medewerkers.”

Streepje voor

Tot slot is Marith ervan overtuigd dat sociaal ondernemen organisaties veel kan opleveren. Zéker nu opdrachtgevers steeds nadrukkelijker kijken naar de menselijke kant van een bedrijf. “Natuurlijk moet je als bedrijf op meerdere vlakken uitblinken”, aldus Marith. “Maar ik weet zeker dat wij door onze aanpak bij gelijkwaardige kwalificaties een streepje voor hebben. Veel opdrachtgevers voelen zich gewoon graag verbonden met een sociaal bedrijf. En bij ons weten ze voor honderd procent zeker dat ze met een sociale partij in zee gaan.”

Deel dit bericht:  

Direct naar: