ABN AMRO Bank maakt zich sterk om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam aan werk te helpen

ABN AMRO Bank maakt zich sterk om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam aan werk te helpen

ABN AMRO Bank N.V. heeft de PSO Aspirant-status verlengd. Hiermee tonen zij aan dat zij aantoonbaar actief zijn met socialer ondernemen en binnen twee jaar verder willen uitgroeien naar een Trede-erkenning op de PSO-Prestatieladder. De ambitie van de financiële dienstverlener is om zowel de huidige directe als de huidige indirecte bijdrage te verhogen.

Banking for better, for generations to come

ABN AMRO zet zich al jaren in om de afstand tot de arbeidsmarkt voor mensen met een arbeidsbeperking te verkleinen. ABN AMRO heeft een specifiek programma opgericht voor medewerkers met een arbeidsbeperking. De B-Able Desk ondersteunt de organisatie met de werving en het behoud van medewerkers met een beperking. Zij zetten coaching en trainingen in op het vlak van acceptatie, bestendigheid, loopbaanperspectief en energiebalans. Tevens hebben zij een actief netwerk, bestaande uit medewerkers met een arbeidsbeperking en ambassadeurs. Met het PSO-keurmerk laat ABN AMRO zien dat zij zich als bank sterk maakt om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam aan werk te helpen.

Nicole Riebandt, People Development Consultant Diversity & Inclusion: “Vanuit onze purpose ‘Banking for better, for generations to come’ en de Social Impact die wij willen maken, willen wij als bank een diverse en inclusieve organisatie zijn. Niet alleen door het belang te onderkennen, maar juist ook door de daad bij het woord te voegen. Als bank hebben we naast onze rol als financiële dienstverlener ook een maatschappelijke rol. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers een afspiegeling zijn van de maatschappij en leggen we onszelf duidelijke doelstellingen op. Dat vertaalt zich in quota, maar ook in certificeringen die ons scherp houden. Een van die certificeringen is de Prestatieladder Socialer Ondernemen.

 

Landelijke norm voor inclusief & sociaal ondernemen

De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is het meetinstrument én keurmerk van TNO dat de mate van inclusief & sociaal ondernemen objectief meet-en zichtbaar maakt. TNO en PSO-Nederland hebben in nauwe samenwerking met de markt, de PSO volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten vanaf 2010 (door)ontwikkeld. De PSO is inmiddels uitgegroeid tot de landelijke norm voor inclusief & sociaal ondernemen.

PSO stimuleert inclusief werkgeverschap in Nederland

Het doel van de PSO is om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op een duurzame en een kwalitatief goede wijze aan werk te helpen. Dit doen PSO-organisaties door in de eigen organisatie werkplekken te faciliteren. Een werkgever kan met een PSO-certificaat bij steeds meer opdrachtgevers aantonen duurzaam werk te maken van Social return. Daarnaast stimuleren PSO-gecertificeerde organisaties ook hun leveranciers en opdrachtnemers om socialer te ondernemen. Zij kiezen er bewust voor producten of diensten in te kopen bij SW-bedrijven en/of andere PSO-gecertificeerde organisaties. Dit wordt ook wel ketenstimulering genoemd. Als meer organisaties sociaal ondernemen, groeien we samen naar een inclusievere samenleving toe.

Niveaus van de PSO-Prestatieladder

Het PSO-keurmerk kent vier prestatieniveaus: de Aspirant-status, Trede 1, Trede 2 en Trede 3. Organisaties die de intentie hebben om socialer te ondernemen kunnen een Aspirant-status behalen om aantoonbaar te starten met socialer ondernemen. Het idee achter de Trede-benadering is dat organisaties kunnen groeien op de PSO-Prestatieladder door op een duurzame wijze meer werkgelegenheid te bieden aan kwetsbare groepen in onze samenleving.

Waar staat uw organisatie op de PSO-Prestatieladder?

Wilt u ook in aanmerking komen voor het PSO-certificaat en -keurmerk? Op www.mijnpso.nl inventariseert u vrijblijvend waar u staat op de PSO-Prestatieladder. Afhankelijk van de uitkomst vraagt u een Aspirant-status of Trede-certificaat aan. De Aspirant-status ontvangt u als uw organisatie aantoonbaar start met sociaal ondernemen en de doelstelling heeft om binnen twee jaar te groeien richting een Trede-status op de PSO-Prestatieladder. Voor een Trede-certificaat komt u in aanmerking als uw organisatie méér dan gemiddeld scoort.

Meer weten over de PSO Prestatieladder?

Wilt u meer weten over de PSO, kijk dan op www.PSO-Nederland.nl of bel de PSO-helpdesk.

Onze PSO-Helpdesk is op de volgende manieren bereikbaar:

  • Telefonisch van maandag tot en met donderdag tussen 8.30-12.30 uur op telefoonnummer 020 3315535 Buiten deze uren zullen uw vraag en gegevens genoteerd worden; de PSO-helpdesk belt u dan terug tijdens de genoemde openingstijden.
  • Door een email te sturen naar info@pso-nederland.nl. De mailbox wordt op dagelijkse basis gelezen, spoedvragen worden binnen 1 werkdag beantwoord, indien mogelijk.

 

 

 

 

Deel dit bericht:  
7 januari 2021