Stichting Raster behaalt hoogste trede op de PSO-Prestatieladder

Stichting Raster behaalt hoogste trede op de PSO-Prestatieladder

Raster heeft de hoogste trede behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Uit de onafhankelijke toetsing door een gecertificeerde instelling blijkt dat Raster op een kwalitatief goede wijze werkgelegenheid biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en waar mogelijk ook samenwerkt met organisaties die dit ook nastreven.

Kansen bieden in de eigen organisatie

Raster is in 1989 ontstaan uit Stichting Sociaal Cultureel Werk en Stichting Wijkwerk. Raster is een non-profitorganisatie, actief in de gemeente Deventer. Raster verricht welzijnswerk en biedt kinderopvang voor kinderen van 0-12 jaar. Alle opbrengsten blijven binnen de organisatie en worden gebruikt voor het stimuleren van vernieuwing. Het doel van de PSO is om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op een duurzame en een kwalitatief goede wijze aan werk te helpen. Dit doet Raster door ook in de eigen organisatie inclusie en diversiteit te laten zien. Zo ontvangt Raster bijvoorbeeld al jarenlang tweemaal per week leerlingen van voortgezet speciaal onderwijs De Linde in de bedrijfskantine. De leerlingen bereiden, onder begeleiding van docenten, een lunch voor de medewerkers van de organisatie. Zodoende leren de leerlingen in de praktijk alles over bijvoorbeeld inkoop, voedselbereiding, hygiëne en gastvrijheid. Met deze ervaring op zak zijn ze goed voorbereid om na afronding van de studie op de arbeidsmarkt een passende baan te vinden. Daarnaast werkt Miranda al een tijd bij Raster als gedreven en enthousiaste schoonmaakster. Zij is veel meer dan een schoonmaakster alleen. Ze heeft een verbindende rol binnen Raster. Ze stelt vragen die anderen niet stellen. Ze is echt onderdeel van de organisatie.

Jolanda Knorren, bestuurder Raster: “Het zit in ons DNA om mensen te ondersteunen in hun leven. Een inclusieve samenleving, waarin iedereen kan meedoen, daar zetten wij ons dagelijks voor in. Dat doen we dus ook in onze eigen organisatie, door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen te bieden om hun talenten te ontplooien. Inclusiviteit betekent voor mij ook dat we van elkaar leren, aandacht hebben voor elkaar. Ik ben trots dat we hier met z’n allen werk van maken, ook met onze partners in Deventer. En ik vind het fantastisch dat we als organisatie via deze onafhankelijke toetsing kunnen aantonen wat de inzet is voor en door onze medewerkers.

Niveaus van de PSO-Prestatieladder

De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is het meetinstrument én keurmerk van TNO dat de mate van sociaal ondernemen objectief meet- en zichtbaar maakt. De PSO is inmiddels uitgegroeid tot de landelijke norm voor sociaal ondernemen. Het PSO-keurmerk kent vier prestatieniveaus: de Aspirant-status, Trede 1, Trede 2 en Trede 3. Raster is sinds september 2014 PSO-gecertificeerd en is sindsdien geklommen op de ladder, nu dus tot het hoogste niveau.

Waar staat uw organisatie op de PSO-Prestatieladder?

Wilt u ook in aanmerking komen voor het PSO-certificaat en -keurmerk? Op www.mijnpso.nl inventariseert u vrijblijvend waar u staat op de PSO-Prestatieladder. Afhankelijk van de uitkomst vraagt u een Aspirant-status of Trede-certificaat aan. De Aspirant-status ontvangt u als uw organisatie aantoonbaar start met sociaal ondernemen en de doelstelling heeft om binnen twee jaar te groeien richting een Trede-status op de PSO-Prestatieladder. Voor een Trede-certificaat komt u in aanmerking als uw organisatie méér dan gemiddeld scoort.

Meer weten over de PSO-Prestatieladder?

Wilt u meer weten over de PSO, kijk dan op www.PSO-Nederland.nl of bel de PSO-helpdesk.

Onze PSO-Helpdesk is op de volgende manieren bereikbaar:

  • Telefonisch van maandag tot en met donderdag tussen 8.30-12.30 uur op telefoonnummer 020 3315535. Buiten deze uren zullen uw vraag en gegevens genoteerd worden; de PSO-helpdesk belt u dan terug tijdens de genoemde openingstijden.
  • Door een email te sturen naar info@pso-nederland.nl. De mailbox wordt op dagelijkse basis gelezen, spoedvragen worden binnen 1 werkdag beantwoord, indien mogelijk.
Deel dit bericht:  
2 february 2021

Direct naar: