Webmastery behaalt uitzonderlijk hoge score voor keurmerk sociaal ondernemen

Webmastery behaalt uitzonderlijk hoge score voor keurmerk sociaal ondernemen

Socialmediabureau Webmastery heeft Trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). De PSO is het wetenschappelijk onderbouwde meetinstrument én keurmerk van TNO dat de mate van sociaal ondernemen objectief meet en zichtbaar maakt.

Uit deze onafhankelijke toetsing door een certificerende instelling blijkt dat de social enterprise uit Gemonde op een kwalitatief goede wijze werkgelegenheid biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en bij voorkeur samenwerkt met organisaties die dit ook doen of nastreven. Daarmee levert Webmastery op duurzame wijze een bovengemiddelde bijdrage op het gebied van sociaal ondernemen.

Uitzonderlijk hoge score

Het PSO-keurmerk kent vier prestatieniveaus: de Aspirant-status, Trede 1, Trede 2 en Trede 3. Webmastery heeft gelijk Trede 3 behaald en is daarmee koploper als het gaat om werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidspositie.
Om op Trede 3 te komen, moet een organisatie een score van 17% behalen. Webmastery behaalde maar liefst 92,2%. Dat wil zeggen dat 92,2% van het totaal aantal medewerkers een afstand tot de arbeidsmarkt had toen ze begonnen bij Webmastery.


Van beperking naar het nieuwe werken 

Bij Webmastery zijn negen mensen in dienst, waarvan er zeven door een arbeidsbeperking niet of niet makkelijk op kantoor kunnen werken. Voorbeelden van deze arbeidsbeperking zijn een paniekstoornis, migraine, pijnklachten of slechthorendheid. Vaak is er ook sprake van een beperkte belastbaarheid. Daarom kregen ze een WAO, een Wajong of een WIA-uitkering. Bij het socialmediabedrijf werken ze nu volgens het nieuwe werken vanuit huis. Naast deze zeven personen met een beperking, was er ook één medewerker langdurig werkloos bij de start van het dienstverband.

Bij de beoordeling werd niet alleen gekeken naar het aantal mensen, maar ook naar de mate van begeleiding en in hoeverre medewerkers worden betrokken bij activiteiten. Ook dat bleek goed geregeld. Zo kunnen activiteiten op locatie altijd ook online gevolgd worden. En kan voor slechthorende medewerkers een (schrijf)tolk geregeld worden.

Certificaat voor aanbestedingen

Gelijk met het behalen van Trede 3 heeft Webmastery het 30+ Certificaat ontvangen om te kunnen gebruiken bij aanbestedingen. Het certificaat is bedoeld om organisaties zichtbaar te maken, waarbij minimaal 30% van het personeel bestaat uit personen met een afstand tot de arbeidsmarkt volgens de criteria van de aanbestedingswet. Ook hier behaalde Webmastery een uitzonderlijk hoge score: 101% in plaats van de vereiste 30%.

PSO is keurmerk van TNO

Binnen het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) hechten steeds meer organisaties en overheden belang aan het creëren van (meer) werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit onderdeel binnen MVO wordt sociaal ondernemerschap of sociaal ondernemen genoemd.
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is het meetinstrument én keurmerk van TNO dat de mate van sociaal ondernemen objectief meet- en zichtbaar maakt. Het is inmiddels uitgegroeid tot de landelijke norm voor sociaal ondernemen. Bekijk de PSO-animatie (PSO in twee minuten).

Over Webmastery

Webmastery is een Brabantse social enterprise, opgericht door Margaret Massop. De werknemers werken volgens het nieuwe werken en zodoende geeft dat Webmastery de kans om ook mensen aan te nemen die niet meer op kantoor kunnen werken door een medische aandoening. Zij werken vanuit huis bij Webmastery. Dit biedt alleen maar voordelen voor opdrachtgevers: deze mensen monitoren 24/7 de social media en websites en zijn erg flexibel in hun inzet.
Medewerkers wonen en werken in Amsterdam, Utrecht, Leeuwarden, Naarden, Bussum, Soest, Ulft, Oss, Gemonde, Tilburg en Sittard. Webmastery werkt voor opdrachtgevers als Alzheimer Nederland, Vrijzinnigen Nederland, Dovenschap, VNO-NCW, De Normaalste Zaak, Start Foundation en  Kinderpostzegels Nederland.

Deel dit bericht:  
20 april 2018