Konijnenberg Bos en Groen B.V. verlengt certificaat voor trede 3

Konijnenberg Bos en Groen B.V. verlengt certificaat voor trede 3

Onlangs heeft het hoveniersbedrijf Konijnenberg Bos en Groen B.V. uit het Gelderlandse Eerbeek wederom het certificaat voor PSO-trede 3 ontvangen. Hiermee maakt het bedrijf opnieuw zichtbaar op een ruim bovengemiddelde wijze bij te dragen aan een socialere en inclusievere arbeidsmarkt.

‘Wij leggen de lat hoog’

In 1989 begon Edward Konijnenberg als zelfstandig boomverzorger. Inmiddels is Konijnenberg Bos en Groen uitgegroeid tot een specialist op het gebied van tuinaanleg, tuinonderhoud en boomverzorging. In Eerbeek en omstreken zijn de gespecialiseerde werknemers dagelijks actief in het ontwerp, aanleg, onderhoud, en renovatie van tuinen en buitenruimtes. Ook is het bedrijf gespecialiseerd in boomverzorging, en ontzorgt ze zowel particuliere- als publieke opdrachtgevers van diverse groenvoorzieningsprojecten.

‘Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn belangrijke aandachtspunten voor Konijnenberg Bos en Groen’, luidt de website van het bedrijf. ‘We leggen daarbij de lat hoog.’

‘Bij Konijnenberg Bos en Groen wordt voor bepaalde opdrachten gewerkt volgens het Social return-principe. Dat houdt in dat wij mensen inzetten met een afstand tot de arbeidsmarkt die zonder re-integratieondersteuning niet aan het werk komen, met als doel een bijdrage te leveren aan het vergroten van de arbeidsparticipatie. Het gaat daarbij om opdrachten die zijn voortgekomen uit een aanbesteding.’

Met het behalen en tevens verlengen van het certificaat voor de hoogst haalbare PSO-trede maakt Konijnenberg Bos en Groen haar prestaties op het gebied van sociaal ondernemen objectief zichtbaar.

Social return met de PSO

Het toepassen van Social return of SROI bij overheidsopdrachten is voornamelijk bedoeld om personen met een afstand tot de arbeidsmarkt meer kansen te bieden op werk en/of ontwikkelingsmogelijkheden. (Semi-) publieke opdrachtgevers zoals gemeenten, provincies of  waterschappen vragen bij overheidsopdrachten aan hun leveranciers en opdrachtnemers om deze personen een (ontwikkel)kans te geven binnen de  organisatie, zolang zij een overheidsopdracht uitvoeren.

Social return wordt meestal opgenomen in de vorm van een contract-eis en is daarmee niet vrijblijvend. De (semi) publieke opdrachtgever verplicht de opdrachtnemer dus om een bepaald deel van de aanneem- of opdrachtsom te besteden aan de inzet van personen met een afstand tot de arbeidsmarkt voor de duur van de (overheids-)opdracht. Steeds meer gemeenten accepteren of waarderen de PSO bij de invulling van deze Social return-eis.

De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is het meetinstrument en keurmerk van TNO dat de mate van sociaal ondernemen objectief meet en zichtbaar maakt. TNO en PSO-Nederland hebben de PSO, in nauwe samenwerking met de markt, volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten vanaf 2010 (door)ontwikkeld. De PSO is inmiddels uitgegroeid tot de landelijke norm voor sociaal ondernemen.

Benieuwd hoe uw organisatie scoort op de PSO-prestatieladder? Op MijnPSO kunt u dit vrijblijvend meten.

Deel dit bericht:  
21 februari 2020