Verhalen van bedrijven|

Canon Nederland behaalt opnieuw PSO-certificering: ‘Samen leven en werken voor het algemeen belang’

Canon Nederland is niet alleen een toonaangevend technologiebedrijf en de grootste creatieve community van Nederland, maar het is ook een organisatie die haar maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus neemt. Deze inzet is nu officieel bekroond met de overgang van aspirant-status naar de basistrede van PSO Nederland. Marloes Koopman van Canon Nederland vertelt er alles over.

Social Return past perfect bij de kern van Canon’s identiteit. De organisatie laat zich leiden door de Japanse levensfilosofie Kyosei – letterlijk: samen leven en werken voor het algemeen belang. Dit principe vormt het hart van Canon’s manier van ondernemen en omgaan met mensen.

We geloven in de filosofie van Kyosei: living and working together for the common good. Dit streven naar een meer inclusieve en rechtvaardige wereld vormt de basis van wie we zijn.” -Marloes Koopman.

Inclusiviteit als onderdeel van de bedrijfscultuur

Canon Nederland vertaalt deze visie naar concrete acties. Zo werd in 2022 een focusgroep Diversiteit, Gelijkheid & Inclusie (DE&I) opgericht. De directie ondertekende een convenant om actief doorstroming van minder vertegenwoordigde groepen te stimuleren en om inclusief werven en selecteren te bevorderen. Vanuit deze focusgroep ontstaan diverse initiatieven die bijdragen aan een werkomgeving waarin iedereen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt.

Sociaal ondernemen in de praktijk

Canon werkt samen met externe organisaties om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzame kansen te bieden. Een inspirerend voorbeeld is de aanstelling van een dove medewerker in 2024, vertelt Marloes:

Ondanks de communicatie-uitdagingen hebben we samen manieren gevonden om elkaar te begrijpen. Hij is een enthousiaste en waardevolle collega geworden. Beide partijen hebben zich aangepast, en dat maakt dit tot een echt succesverhaal.”

Daarnaast stimuleert Canon maatschappelijke ontwikkeling buiten de organisatie. Met het Young People Programme biedt Canon jongeren uit achtergestelde gemeenschappen wereldwijd de middelen en kennis om hun verhalen te delen via beeld en fotografie. Zo helpt Canon nieuwe perspectieven zichtbaar te maken en kansen te creëren voor de volgende generatie.

De kracht van betrokkenheid

Volgens Canon ligt de sleutel tot succesvol sociaal ondernemen in brede betrokkenheid, van directie tot werkvloer. Alleen als iedereen het belang van inclusief werken onderschrijft, kan het echt onderdeel worden van de organisatiecultuur. Een medewerker die via een extern werkontwikkelbedrijf is ingehuurd, is dan ook erg positief over Canon: “Ik voel me echt onderdeel van Canon. Hoewel ik via een extern werkontwikkelbedrijf ben ingehuurd, word ik volledig betrokken bij het team. Zelfs met Kerst ontvang ik een Canon-Kerstpakket”.

Een voorbeeld voor andere organisaties

Tot slot geeft Canon Nederland ook tips aan organisaties die met sociaal ondernemen willen beginnen. Zo raden zij aan om andere bedrijven te raadplegen die hier al ervaring mee hebben; van hun aanpak kun je veel leren. Daarnaast benadrukt Canon het belang van het intern aanwijzen van mensen die verantwoordelijk zijn voor inclusiviteit: “Zo bouw je kennis op én borg je continuïteit.

Met de PSO-certificering onderstreept Canon Nederland dat maatschappelijk verantwoord ondernemen geen bijzaak is, maar een integraal onderdeel van hun identiteit. Kyosei leeft binnen en buiten de organisatie. Wij feliciteren daarom Canon Nederland van harte met het behalen van hun PSO certificaat!

Ook benieuwd hoe jouw organisatie sociaal ondernemerschap zichtbaar en meetbaar kan maken? Lees meer op www.pso-nederland.nl/over-pso