T&G Groep: Sociaal Ondernemen is vooral een kans

T&G Groep: Sociaal Ondernemen is vooral een kans

De T&G Groep bestaat uit Gustaaf Geldrop b.v., T&G Terrein en Groenvoorziening b.v. en Den Adel Hoveniers B.V. De bedrijven ondernemen al sinds lange tijd sociaal, al ver voordat het PSO-Certificaat werd behaald. Het certificaat is een onderstreping van onze werkwijze. Aan het woord is Hans Smulders,  Algemeen Directeur van de T&G Groep: “Een mooi voorbeeld hierin is collega Bart. Hij is bij Gustaaf al meer dan 25 jaar in dienst. Voorheen als magazijnbeheerder, later bleek Bart, ondanks zijn lichamelijke beperking, een uitdaging te zien in het maaibeheer op onze onderhoudsprojecten. Speciaal voor Bart is de bediening van een grasmaaier zo aangepast dat hij hetzelfde werk kan verrichten als andere collega’s in dezelfde rol. De lach, trots maar vooral de gedrevenheid van deze gewaardeerde werknemer is hierdoor weer geheel terug en Bart voelt zich “nuttig” voor het bedrijf. Ook de gezonde concurrentie die hierdoor ontstaat is voor Bart maar zeker Gustaaf als positief te ervaren. Tijdens zijn werk is de “maatschappelijke stempel” die hij krijgt door zijn lichamelijke beperking compleet niet aan de orde en is hij net zoals zijn collega’s een meerwaarde voor het bedrijf. Dat voelt hij en straalt hij dan ook uit!.”

T&G Groep en Social Return

T&G Groep wil aan opdrachtgevers door middel van het PSO-Certificaat laten zien dat zij met Social Return bezig zijn en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans geven. Hans Smulders: “Wij zien steeds vaker dat opdrachtgevers naar het PSO-Certificaat vragen en we vinden het belangrijk deze in ons bezit te hebben en dat ook te laten zien. Wij zijn ook een enorme voorstander van ketenstimulering en zouden graag zien dat een opdrachtgever die doelbewust vraagt naar PSO-gecertificeerde bedrijven, zich zelf ook bewust inzet en sociaal onderneemt. Opdrachtgevers kunnen meer bieden dan alleen zaken te doen met PSO gecertifieerde bedrijven. Door te sparren en doelen te stellen zijn er tal van mogelijkheden. Opdrachtgevers zouden niet alleen moeten kijken naar het inschrijfcriteria van een PSO-gecertificeerd bedrijf maar juist elkaar uitdagen om een hoger doel te bereiken.

 

Toezicht op het Sociaal Ondernemen zou ook anders kunnen. Het komt nu veelal voor dat een hoofdaannemer PSO-gecertificeerd is, maar zijn onderaannemers niet. Het behalen van een PSO-Certificaat kan worden gebruikt als middel om te voldoen aan aanbestedingsverplichtingen, terwijl Sociaal Ondernemen een gevoel en uitstraling is dat door het gehele bedrijf uitgedragen dient te worden en moet leven. ”Sociaal Ondernemen is binnen T&G Groep ontstaan vanuit de medewerkers. Immers, iedereen kan zich wel een situatie uit zijn eigen omgeving inbeelden van iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt, op welke manier dan ook. Het kan iedereen overkomen, waardoor je plotseling een ‘maatschappelijk stempel’ krijgt waar je niet op zit te wachten. “Binnen T&G Groep hebben we echter de stelregel: IEDEREEN HEEFT EEN KWALITEIT, kijk naar bovengenoemd voorbeeld van Bart. Wanneer je dat als ondernemer juist benadrukt, wordt het gevoel een Sociale Onderneming te zijn bij alle werknemers veel groter.”

Socialer Ondernemen kan iedereen

Het onderscheidende vermogen van T&G Groep op het gebied van Socialer Ondernemen zit hem in het feit dat de organisatie werknemers uit de PSO-doelgroep zich echt een T&G-er of Gustaaf-medewerker laat voelen. “We behandelen iedereen hetzelfde dus ook deze doelgroep. Dit wordt andersom dan ook verwacht; Zelfde uitstraling in kleding, een goede inzet en ’s ochtends vroeg op tijd op de zaak zijn horen daar ook bij. Deze aanpak wordt door onze medewerkers met een afstand erg gewaardeerd.”

Binnen T&G Groep heerst de vaste overtuiging dat op het gebied van Socialer Ondernemen nog grote stappen kunnen worden gemaakt. “Ondernemers zijn ondernemer geworden omdat ze durven te investeren en “out of the box” durven te denken. Veel opdrachtgevers blijven toch in een vast patroon werken en zijn bang voor vernieuwende ideeën, dat is erg jammer. Ons advies aan anderen is dan ook: zie Sociaal Ondernemen als een kans. En ja, overal en iedereen in elk bedrijf kan Sociaal Ondernemen, als je er maar voor open staat.”

Deel dit bericht:  

Direct naar: