Sociaal ondernemen is een dikke meerwaarde voor je bedrijf - PSO 30+ certificaten voor alle vestigingen van Dolmans Landscaping Group

Sociaal ondernemen is een dikke meerwaarde voor je bedrijf - PSO 30+ certificaten voor alle vestigingen van Dolmans Landscaping Group

Dolmans Landscaping Group groeit door op de Prestatieladder Socialer Ondernemen en behaalt voor al haar vestigingen in Nederland het PSO 30+ certificaat. “Wij hebben een lange historie in de samenwerking met mensen met een arbeidsbeperking. Dit certificaat is een absolute erkenning voor ons als bedrijf en een mooie kroon op ons 60-jarige jubileum dit jaar. Hier gaan we samen met onze mannen en vrouwen nadrukkelijk bij stilstaan, dit is een absolute teamprestatie”, aldus algemeen directeur Erwin Janssen.

Over Dolmans Landscaping Group

Dolmans Landscaping Group is een full service partner met aandacht voor groen & elkaar. Gedreven om samen elke dag beter te worden voor de wereld om ons heen. Samen wordt er gebouwd aan een groene toekomst en een echte “Great Place To Work”!

Het familiebedrijf is al 60 jaar actief in ontwerp, aanleg, beheer en onderhoud van de buitenruimte en bijbehorende civieltechnische projecten. Met momenteel circa 1000 medewerkers, een omzet van 75 miljoen euro en 14 vestigingen in Nederland en België behoort Dolmans Landscaping Group tot de grotere groenvoorzieningsbedrijven van Nederland en België.

Ondanks het feit dat Dolmans landelijk in Nederland en ook in België actief is, wordt lokaal ondernemerschap gestimuleerd. Want met eigen verantwoordelijkheid, vakmanschap en passie wordt samen de beste kwaliteit gerealiseerd. Niet alleen voor de klant, maar ook voor de omgeving en maatschappij. Samen beter voor buiten!

Norm

Dolmans Landscaping Group heeft ruim 200 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst. Hiermee voldoet Dolmans Landscaping Group aan de kwantitatieve norm waarbij ook de kwaliteit en duurzaamheid van de plaatsing wordt meegenomen in het verkrijgen van het PSO 30+ certificaat. De vestigingen in Bunde, Maastricht, Venray, Haaren, Nuenen, Duiven, Beilen, Goes, Amsterdam ontvingen het certificaat. Daarnaast hebben sinds 2019 ook twee vestigingen van Dolmans Landscaping in België, met zogenaamde maatwerkafdelingen, een soortgelijke certificering.

Boven zichzelf uitstijgen

De inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vraagt van het bedrijf begeleiding en aansturing, maar levert daarnaast ook veel op. De Dolmans vestigingen kunnen bouwen op zeer gemotiveerde medewerkers die boven zichzelf uitstijgen en meer opleveren dan waar ze in eerste instantie voor ingeschat werden. Peter Grobbee (directeur van onder andere de sociale bedrijven Dolmans Monsdal) neemt ons mee op de werkvloer. “Ik begeef me regelmatig onder de medewerkers en word enorm blij van alle waardering die ze uitspreken voor hun werk en ons bedrijf. Mensen zijn vooral blij met de kans die ze geboden krijgen en de ontwikkeling die ze doormaken. Het gaat om mensen die vaak thuis geen uitgebreid sociaal netwerk hebben en in sommige gevallen zelfs in een isolement zitten. Door ze de kans te geven weer onderdeel te worden van de maatschappij bloeien ze op.

Yuri Starrenburg, directeur PSO-Nederland: “Door vol in te zetten op sociaal ondernemen heeft Dolmans Landscaping Group voor haar volledige organisatie een PSO 30+-certificering weten te behalen. Hiermee is Dolmans een landelijk opererende sociale onderneming en een koploper op het gebied van inclusief ondernemerschap.

Mes snijdt aan twee kanten

Net zoals bij veel andere bedrijven die werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt komen ook veel nieuwe mensen bij Dolmans binnen met een lage loonwaardebepaling. Deze bepaling geeft aan hoe productief iemand wordt ingeschat. Door de goede begeleiding binnen het bedrijf en een juiste teamsamenstelling stijgen ze volgens Peter Grobbee binnen Dolmans Landscaping Group al snel boven zichzelf uit. “Dat is winst voor de ondernemer én winst voor de medewerker. Bovendien is er op langere termijn winst voor de maatschappij omdat de gemeente geld bespaart op uitkeringen.

Niet vanzelfsprekend

Waarom is sociaal ondernemen dan toch nog niet vanzelfsprekend voor bedrijven en overheden? Je ziet in de praktijk dat bij het wegzetten van opdrachten geld en tijd leidende principes zijn. Vaak wordt er wel een procentuele verplichting meegegeven voor inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar worden de randvoorwaarden die daarvoor nodig zijn niet ingevuld. Sociaal ondernemen is minimaal even duur of zelfs duurder. Zo’n medewerker heeft misschien wel een lager loon, maar zijn productie ligt ook lager. Daarnaast is er een goede begeleiding nodig, dat kost tijd en uiteindelijk ook weer geld.

Uitdagingen

Voor bedrijven, zoals Dolmans Landscaping Group, die volledig inzetten op sociaal ondernemen is dit best een uitdaging als het gaat om het meedingen naar opdrachten. “De financiële winst van sociaal ondernemen komt vooral ten goede aan de gemeente doordat iemand uit de ‘kaartenbak’ gaat. Ondanks dit voordeel merken we dat gemeenten vaak nog niet inzetten op sociaal ondernemen en bij het wegzetten van opdrachten gaan voor de laagste prijs”, legt commercieel directeur Mart Hoppenbrouwers uit.

Ontschotten

Deze houding komt voort uit het feit dat ruimtelijke en sociale budgetten bij gemeenten los van elkaar staan. Dit heeft als gevolg dat er vaak tijdelijk onvoldoende werk is en mensen die aan het werk waren weer terug in de uitkering belanden. Het kost vervolgens extra energie om dan weer opnieuw aan de slag te gaan. Volgens Hoppenbrouwers is hier nog behoorlijk winst te behalen voor de gemeenten met name op het gebied van ontschotten. “Daarom gaan we proactief in gesprek met gemeentes om hen te attenderen op deze meerwaarde. Er zijn gelukkig steeds meer publieke en private organisaties die specifiek opdrachten in de markt zetten waarbij gezocht wordt naar een contractpartner die in zeer hoge mate sociaal onderneemt. Daardoor ontstaan er ook nieuwe banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

 

Voor meer informatie over dit bericht kunt u contact opnemen met de marketingafdeling van Dolmans Landscaping Group:

marketing@dolmanslandscapinggroup.com

043-365 92 92 / 06-30400453

 

Wilt u meer weten over de PSO, kijk dan op www.PSO-Nederland.nl of bel de PSO-helpdesk.

PSO Helpdesk

E: info@pso-nederland.nl

T: 020-3315535

Deel dit bericht:  
1 juni 2021

Direct naar: