Sports & Leisure Group N.V. behaalt wederom hoogste niveau op de PSO

Sports & Leisure Group N.V. behaalt wederom hoogste niveau op de PSO

Sports & Leisure Group N.V. heeft Trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Uit de onafhankelijke toetsing door een certificerende instelling blijkt dat  de organisatie op een kwalitatief goede wijze werkgelegenheid biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en bij voorkeur samenwerkt met organisaties die dit ook doen of nastreven. Daarmee levert Sports & Leisure Group N.V. op duurzame wijze een bovengemiddelde bijdrage op het gebied van inclusief & sociaal ondernemen.

Sports & Leisure Group N.V met merk Domo Sport Grass over sociaal ondernemen: “De hoofddoelstelling van een bedrijf gaat niet meer alleen om winst maken. We hechten er ook belang aan een positieve impact te hebben om de maatschappij. We doen dit zowel indirect door kwalitatieve sportvelden te voorzien voor gemeenschappen, als direct door de impact die we hebben op een gemeenschap via onze werknemers. Een voorbeeld hiervan is dat we onze werknemers regelmatig om feedback vragen over de werking van het bedrijf en hoe zij denken dat het beter kan. Daarnaast bestaat er ook een programma waarbij we immigranten ondersteunen bij hun integratie in de arbeidsmarkt. Deze mensen kunnen aan de slag in onze fabriek en krijgen hierbij de kans om zowel een nieuwe vaardigheid te ontwikkelen als de Nederlandse taal te kunnen aanleren.

Over Domo Sport Grass

Sinds 1989 is Domo® Sports Grass uitgegroeid tot jouw ideale partner voor kunstgrasprojecten. Een team van experten maakt samen met jou de beste keuze voor jouw sportaccommodatie: van onderbouw, drainage, kunstgras, installatie tot en met het onderhoud. Je kan hierbij rekenen op een goed evenwicht tussen topkwaliteit, hoge sportprestaties en duurzaamheid. Al meer dan dertig jaar halen sportatleten over de hele wereld het beste uit zichzelf op Domo® Sports Grass sportaccommodaties. Binnen het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) hechten steeds meer organisaties en overheden belang aan het creëren van (meer) werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit onderdeel binnen MVO wordt sociaal ondernemerschap of sociaal ondernemen genoemd.

De Prestatieladder Socialer Ondernemen

De PSO is het keurmerk van TNO dat de mate van sociaal ondernemen objectief meet- en zichtbaar maakt. Een onafhankelijke audit van het PSO-schema, uitgevoerd door een van de vier certificerende instellingen, maakt onderdeel uit van het PSO-keurmerk. TNO en PSO-Nederland hebben, in nauwe samenwerking met de markt, de PSO volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten vanaf 2010 (door)ontwikkeld. De PSO is inmiddels uitgegroeid tot de landelijke norm voor sociaal ondernemen. Bekijk de PSO-animatie (PSO in twee minuten).

We vinden het belangrijk dat we niet alleen zeggen dat we ons inzetten voor een eerlijkere samenleving, maar willen aan de buitenwereld dit ook effectief kunnen bewijzen met een aantoonbaar en officieel certificaat. Dit werkt tevens ook motiverend voor ons eigen team omdat zij er ook zeker van kunnen zijn dat we op een goede en correcte manier omgaan met onze mensen.

PSO stimuleert inclusief werkgeverschap in Nederland

Het doel van de PSO is om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op een duurzame en een kwalitatief goede wijze aan werk te helpen. Dit doen PSO-organisaties door in de eigen organisatie werkplekken te faciliteren. Een werkgever kan met een PSO-certificaat bij steeds meer opdrachtgevers aantonen duurzaam werk te maken van Social return. Daarnaast stimuleren PSO-gecertificeerde organisaties ook hun eigen leveranciers en opdrachtnemers om sociaal te ondernemen. Zij kiezen er bewust voor producten of diensten in te kopen bij SW-bedrijven en/of andere PSO-gecertificeerde organisaties. Dit wordt ook wel ketenstimulering genoemd. Als meer organisaties sociaal ondernemen, groeien we samen naar een inclusievere samenleving toe.

We willen onze leidende positie in sociaal ondernemerschap blijven behouden. Onze doelstelling is om een goede werkomgeving te garanderen met een positieve invloed op de gemeenschappen waarmee we in aanraking komen. Om dit te realiseren moeten we blijven luisteren en brainstormen over hoe we nog beter kunnen presteren met betrekking tot dit onderwerp.

Niveaus van de PSO-Prestatieladder

Het PSO-keurmerk kent vier prestatieniveaus: de Aspirant-status, Trede 1, Trede 2 en Trede 3. Organisaties die de intentie hebben om socialer te ondernemen kunnen een Aspirant-status behalen om aantoonbaar te starten met socialer ondernemen. Het idee achter de Trede-benadering is dat organisaties kunnen groeien op de PSO-Prestatieladder door op een duurzame wijze meer werkgelegenheid te bieden aan kwetsbare groepen in onze samenleving.

Meer informatie?
Wilt u meer weten over de PSO, kijk dan op www.PSO-Nederland.nl.

Deel dit bericht:  
10 mei 2022

Direct naar: